February 16, 2021
ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА ТЕРОРИЗМА от неправителствени организации с антитерористична дейност /НОСАД/ е
неправителствена, нестопанска, автономна или във взаимодействие с компетентните органи на държавна и местна власти, доброволна антитерористична дейност, извършвана от личния състав на сдруженията и специално създадените в състава им структурни подразделения, представляваща делима съвкупност от изучаване, планиране, подготвяне, организиране, осъществяване, анализиране и усъвършенстване на работата по:
– провеждане на консултации, обучение, контрол, научна дейност;
– оперативно осъществяване на мероприятия, мерки, действия от общ антитерористичен характер или по договори за антитерористична протекция;
– съдействие и взаимодействие с компетентните органи на държавната и местната власти, с частните охранителни дружества и с други неправителствени организации;
– водене и съхраняване на необходимия документооборот, при борбата
с тероризма чрез:
–превенция /профилактика/ на терористични въздействия- обща и конкретно по договори за антитерористична протекция;
–протекция от терористични въздействия /престъпления, пряко или косвено влияещи негативно на степента на антитерористична сигурност и повишаващи степента на риск от терористични въздействия/ над поетите под антитерористична протекция сцени за антитерористична протекция, изпълнявайки задължения и прилагайки компетенции по договори за антитерористична протекция от специално създадени, в
рамките на ЧАС, антитерористични центрове;
– съдействие и взаимодействие с компетентните органи на държавната и местната власти по пресичане на терористични въздействия върху населението и сцените за антитерористична протекция;
– съдействие и взаимодействие с компетентните органи на държавната и местната власти по преодоляване и минимизиране на последствията от терористични въздействия, по разкриване, залавяне или неутрализиране на лица, причастни към радикална, екстремистка и терористична дейност,спазвайки разпоредбите на законите и действащата
нормативна уредба в Република България.
АЛИАНС ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА ТЕРОРИЗМА-“АРХАНГЕЛ“
* * *
Уважаеми колеги,
Настоящият материал представлява интерес за неправителствените организации с антитерористична дейност /НОСАД/ поради ред причини, най- важните от които са:
За достигане целите по успешно решаване на описаните по- горе задачи, НОСАД трябва да е напълно наясно и детайлно запознат с изискванията на наредбата, да може правилно, пълно и подробно да съставя план за сигурност, както и да консултира своите контрагенти относно лицата, пригодни за длъжността служител за връзка по сигурността.
НАРЕДБА ЗА ОБЕКТИТЕ, ЧИИТО СОБСТВЕНИЦИ И ПОЛЗВАТЕЛИ РАЗРАБОТВАТ И ПРИЛАГАТ МЕРКИ ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА ТЕРОРИЗМА, МИНИМАЛНИТЕ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ТЕЗИ МЕРКИ И РЕДА ЗА УПРАЖНЯВАНЕ НА КОНТРОЛ
Раздел I
Общи положения
Чл. 1. С наредбата се определят:
Раздел II
Обекти, чиито собственици и ползватели разработват и прилагат мерки за противодействие на тероризма
Чл. 2. Мерки за противодействие на тероризма се разработват и прилагат в следните обекти по чл. 1, т. 1 :
а) общежития, хотели, мотели, планински хижи, почивни домове и ваканционни бунгала;
б) лечебни заведения за болнична помощ – болници за активно лечение, болници за долекуване и продължително лечение, болници за рехабилитация, болници за долекуване, продължително лечение и рехабилитация;
в) сгради и съоръжения за постоянните научни звена, академичните специализирани звена, общоакадемичните помощни звена и звената, извършващи стопанска дейност по Закона за Българската академия на науките;
г) сгради за обществено обслужване в областта на културата и изкуствата – музеи, библиотеки и читалища, художествени галерии, центрове за научно-техническа информация, архивохранилища, кинозали, концертни, оперни, театрални и др. зали, танцови зали, циркови зали, естради, обществени клубове, читалища, многофункционални зали с културно-просветно предназначение и др.;
д) сгради за обществено обслужване в областта на вероизповеданията с култово и религиозно предназначение – храмове за богослужение, катедрали, църкви, параклиси, джамии, синагоги и др.;
е) сгради за административно обслужване – административни сгради, банкови и небанкови финансови институции, обслужващи сгради към производствени обекти, представителни сгради, пощи, сгради на централните и териториални администрации, правителствени сгради, центрове за провеждане на конференции и конгреси, сгради на съда, прокуратурата и др.;
ж) сгради за обществено обслужване в областта на търговията, общественото хранене, услугите и хазарта – търговски центрове, базари и покрити пазари, универсални и специализирани магазини, складове за търговия, панаирни палати, сгради за битови услуги, сгради за граждански ритуали, сгради за обществено хранене, питейни заведения, клубове, барове, дискотеки, обществени бани и сауни, игрално казино, игрални зали, магазини за търговия с оръжия, боеприпаси и пиротехнически изделия с прилежащите към тях складове (хранилища) и работилници за ремонт на оръжие;
з) сгради за обществено обслужване в областта на транспорта и електронните съобщения – приемни сгради на летища, железопътни гари, автогари, морски и речни гари, станции на въжени линии, сгради за излъчване на радио- и телевизионни сигнали и телефонни централи;
и) сгради и съоръжения за спорт – всички спортни обекти и съоръжения по Закона за физическото възпитание и спорта, които са предназначени за трайно задоволяване на обществените потребности в областта на физическото възпитание, спорта и социалния туризъм, за провеждане на спортни, културни и други мероприятия;
Раздел III
Мерки за противодействие на тероризма
Чл. 3. Всеки собственик/ползвател на обект/ подобект по чл. 2, разработва план за сигурност, който задължително включва:
Чл. 4. (1) Всеки собственик/ползвател на обект по чл. 2 определя служител за връзка по сигурността и информира с уведомително писмо по установен образец съответната областна дирекция на Министерството на вътрешните работи (ОДМВР) на чиято територия се намира обектът за лицето, определено за служител за връзка по сигурността.
(2) Служителят за връзка по сигурността преминава специализирано обучение по теми, касаещи противодействие на тероризма и е длъжен да познава детайлно плана за сигурността, както и правените изменения в него.
(3) Служителят по ал. 1, на база придобити от обученията компетенции и опит, информира незабавно дежурния на съответната ОДМВР, на чиято територия се намира обектът, при възникване на обосновани подозрения за опасности и рискове от терористични въздействия над съответния обект.
Чл. 5. (1) В обектите по чл. 2 се изграждат елементи за физическа защита така, че да осигуряват физическа сигурност срещу посегателства над сградите и обектите, живота и здравето на гражданите, без да се нарушават условията на предвиденото за тях функционално предназначение, като се спазват изискванията, регламентирани в ЗУТ.
(2) Елементите за физическа защита могат да са:
(3) Елементите за физическа защита по ал. 2, т. 2 – 6 се изграждат в съответствие с техническите изисквания към тях по Наредба № РД-02-20-6 от 2016 г. за техническите изисквания за физическа сигурност на строежите (обн., ДВ, бр. 1 от 2017 г.).
Чл. 6. Обектите по чл. 2 следва да отговарят на минималните изисквания за физическа сигурност на строежите по Наредба № РД-02-20-6 от 2016 г. за техническите изисквания за физическа сигурност на строежите, съобразно техния клас на физическа сигурност.
Чл. 7. Собствениците/ползвателите на обекти по чл. 2 или определеният от тях служител за връзка по сигурността, задължително провеждат първоначален и периодичен (не по-малко от веднъж годишно) инструктаж и обучение на служителите в съответния обект, като при инструктажа:
Раздел IV
Контрол
Чл. 8. (1) Контролът по тази наредба се осъществява чрез извършване на проверки в обектите по чл. 2 от органите по чл. 44, ал. 1 от Закона за противодействие на тероризма.
(2) При извършване на проверката на длъжностните лица се представят всички изискани документи, сведения и справки, свързани с изпълнение на задълженията за разработване и прилагане на мерки за противодействие на тероризма.
(3) За всяка извършена проверка се съставя протокол, съгласно приложението, екземпляр от който се предоставя на ръководителя на обекта или на негов представител.
Чл. 9. (1) При констатиране на нарушения контролните органи дават разпореждания за преустановяването им и за предотвратяване и отстраняване на негативните последици от тях.
(2) Разпорежданията по ал. 1 се отразяват в ГИС „Управление при кризи“, като в случай че са издадени от ДАНС, копие от разпореждането се изпраща до МВР.
(3) За неизпълнение на разпорежданията по ал. 1 се налагат глоби по чл. 47 от Закона за противодействие на тероризма.
Допълнителна разпоредба