June 10, 2021
Здравейте, колеги,
Нека си припомним член 66 от Закона за частната охранителна дейност:
Защо повдигаме тема относно този член от ЗЧОД?
Мнението на АПТА е, че член 66 и трите му алинеи не са достатъчно конкретни и пораждат ред въпроси. Какво имаме предвид:
Действията на СИЧОД по отношение възникване на кризисни ситуации, предизвикани от тероризъм на територията на обект под охрана са описани сравнително оскъдно в Закона за частната охранителнта дейност, като е направена и препратка към Закона за противодействие на тероризма, което не е много добра идея на законодателя, предвид също малкия обем информация в този закон, касаеща частните охранители.
В член 66, ал.1 от Закона за частната охранителна дейност е записано, че при възникване на бедствия и аварии лицата, извършващи частна охранителна дейност на засегнатите територии, изпълняват задачи, поставени им от длъжностното лице, ръководещо спасителните дейности и дейностите по отстраняване на опасностите за населението. Така формулирани, действията на СИЧОД при възникване на бедствия и аварии са сведени до изчакване на получаване на указания и поставяне на задачи на охраната от длъжностно лице, ръководещо спасителните операции. Мнението на АПТА по този въпрос е, че подобно положение, рамкиращо действията на охраната в зависимост от външно за СИЧОД лице, даващо указания и заповеди, касаещи охранявана територия е напълно погрешно. Охранителните екипи имат преки началници- длъжностни лица от СИЧОД, на които се подчиняват. Единственият друг орган, който може да дава разпореждания на служители на СИЧОД е полицията и то по определен ред и от определени служители.
Правилният подход за действия на СИЧОД, РОД и ИОД при възникване на бедствия, аварии и катастрофи на територията на обект под охрана е следният:
Алинея 2 от член 66 на Закона за частната охранителна дейност разпорежда на СИЧОД при възникване на кризисна ситуация, предизвикана от терористично въздействие лицата, извършващи частна охранителна дейност /нарядът/, да действат по предварително съгласуван със съответната областна дирекция на МВР план, конкретен за всеки обект.
С този текст законодателят по- скоро поставя въпроси, отколкото да определя начин на действие на наряда при хиротеза прояви на тероризъм. Защо това е така?
– що за план е това?
– кой изработва този план?
– кой съгласува плана със съответното ОД МВР?
– какво трябва да съдържа този план?
– този план синхронизира ли се с плана за сигурност на обекта по Закона за противодействие на тероризма?
Алинея 3 от същия член /чл.66/ указва при провеждане на антитерористична операция лицата, извършващи частна охранителна дейност в зоната на операцията, да действат съгласно чл. 39, ал. 6 от Закона за противодействие на тероризма. Мнението на АПТА по тази алинея е еднозначно- в член 66 не трябва да се прави препратка към друг закон. Трябва да се изпише по следния начин:
„…Чл.66 (3) При провеждане на антитерористична операция лицата, извършващи частна охранителна дейност в зоната на операцията, изпълняват разпорежданията на ръководителя на операцията или определено от него длъжностно лице…“ В този случай не се налага изготвяне на специален план за охранителите, тъй като при всички положения ръководителят на операцията ще е длъжностно лице от МВР със съответните правомощия.
АПТА