May 1, 2021
Издава: АГЕНЦИЯ “БОРБА С ТЕРОРИЗМА” /АБТ/
ВЪВЕДЕНИЕ
Уважаеми колеги,
АЛИАНС ЗА ТЕРИТОРИАЛНА, ЛОГИСТИЧНА И АДМИНИСТРАТИВНА СИГУРНОСТ- АТЛАС е неправителствена организация, създадена и действаща в публичния сектор „Сигурност“. Алиансът се специализира в направление превенция и обучение на граждани и служебни лица, извън сектор „Сигурност“, за планиране, организиране, провеждане и анализиране на мероприятия, действия и обстановка по/ при превенция на терористични заплахи и кризи, свързани с тях.
Настоящата брошура е насочена към ръководствата на учебните заведения на територията на страната и е методическо помагало при изготвяне на:
1. План за незабавна евакуация на учащите се, преподавателите, персонала и гражданите, намиращи се на територията на учебно заведение в момента на получаване на заплаха за терористично нападение или при осъществено такова.
2. Провеждане на действия и мероприятия в началните етапи на възникнала кризисна ситуация, породена от терористично нападение.
Поради необходимостта от изработване на оптимален вариант на плановете и действията, под учебно заведение ще подразбираме такова от стандартен тип / учебен корпус на няколко етажа, физкултурен салон, столова, избени помещения/.
ЦЕЛ НА БРОШУРАТА:
да предостави на отговорните за евакуацията лица /директор, зам.- директори, преподаватели, помощен и поддържащ персонал/ унифициран и работещ примерен план за евакуация на учениците при най- разпространените видове терористични заплахи, както и да предложи практически мерки при осъществяване на евакуацията.
ЗАДАЧА НА БРОШУРАТА:
При прилагане на материалите, представени в настоящата брошура, трябва да се има предвид спецификата на всяко учебно заведение, броя на учениците, преподавателите, обслужващия и поддържащия персонал, разположението на класните стаи и кабинетите, броя и разположението на евакуационните изходи и стълбища, да се определят отговорни лица за различните видове дейности при евакуацията.
Евакуацията при терористично въздействие /ЕТВ/ е специфична дейност, насочена към безопасно извеждане на всички или максимално възможен брой лица, намиращи се на територията на заплашения обект, зад пределите на линията на пряка и косвена опасност, в ЗОНА ЗА ЕВАКУАЦИЯ /ЗЕ/.
При ЕТВ всички сили и средства са насочени ЕДИНСТВЕНО и ИЗЦЯЛО към спасяване на живота и здравето на всички или максимално възможен брой лица, намиращи се в заплашения обект.
Способите за евакуация на лицата, намиращи се в застрашените обекти са различни, но подчинени на един общ принцип:
Максимално бързо, организирано, контролирано и безопасно извеждане на лицата извън застрашения обект, на достатъчно разстояние, гарантиращо опазване на живота и здравето им.
Трябва да се има предвид, че при кризисни ситуации, при които са взети заложници или има въоръжени терористи на територията на учебното заведение, евакуация се предприема само в присъствие на служители на МВР, ПБЗН, МО и службите за сигурност, диференцирано, с отчитане на особеностите на конкретната обстановка. При някои случаи евакуация не се извършва или се извършва чaстична, при други е строго забранена.
При терористична криза с проникване на въоръжени лица на територията на учебното заведение или при вземане на заложници, действията на училищните ръководство трябва да са насочени към пълно изключване на каквото и да било провокиране на терористите към проява на насилие. Трябва да се помни, че най- важно в такава ситуация е опазването на живота и здравето на учащите се.
В съвременния динамичен свят, белязан от критични промени в статуквото и преместване на големи потоци хора от Африка, Близкия изток и Азия към Европа, тероризмът търпи също изменения и, за жалост, усъвършенстване на методите и средствата за извършването му. Не е тайна, че част от бежанците, навлизащи в Европа, в това число и в България, са с радикални ислямистки убеждения, като някои от тях са участвали в бойни действия и в терористични групировки. Това трябва да ни подскаже, че те са готови да решават своите проблеми не само по мирен начин, а и с помощта на средствата на тероризма.
Другият фактор, който трябва да се отчита при определяне на най- вероятните видове терористични нападения над учебните заведения, е разпространението на идеите на екстремизма и насилието сред маси от местното население, които, при определени обстоятелства, биха били готови да съдействат на терористите по направление осигуряване на средства за терористични удари и дори с пряко участие в тях.
При това положение, съществува реална заплаха от осъществяване на различни по своята тежест терористични удари, използващи самоделни, с военно приложение, с приложение в индустрията и строителството остарели и съвременни взривни вещества, автоматично огнестрелно оръжие, химически отрови, а не е изключено и бактериологически зарази, както и токсични субстанции.
Като най- вероятни видове терористични заплахи и нападения срещу учебни заведения се определят *:
* КЪМ МОМЕНТА НА ИЗДАВАНЕ НА БРОШУРАТА АПТА ОЩЕ НЕ Е ВЪВЕЛ СВОИТЕ ОПРЕДЕЛЕНИЯ И КЛАСИФИКАЦИЯ НА ТИПОВЕТЕ И ВИДОВЕТЕ ТЕРОРИСТИЧНИ ВЪЗДЕЙСТВИЯ.
При разглеждане на възможните видове терористични атаки над учебни заведения трябва да се отбележи, че нападенията могат да са от три типа:
Първи тип– целенасочено самостоятелно нападение над конкретния обект;
Втори тип– нападение над учебното заведение, като част от по- мащабна атака;
Трети тип– нападение над учебното заведение, като част от военна операция на крупни терористични групировки.
Анализирайки последните и най- скорошни терористични атаки, стигаме до извода, че в преобладаващото си число те са извършвани на базата и използвайки основно детонации на различни взривни вещества. Нараства броят на терористичните нападения извършвани от терористи- смъртници, по- известни като „камикадзе“.
Пределно ясно е на специалистите, а и не само на тях, че терористичните актове са изключително сложни за прогнозиране, респективно за предотвратяване .Необходим е огромен кадрови, финансов, разузнавателен и контратерористичен потенциал, за да бъдат разгадани, предсказани и неутрализирани част от атаките. Дори държави, в които антитерористичната дейност е на много високо ниво /Русия, Израел и САЩ/ не винаги успяват да предотвратят терористичните атаки. В светлината на всички тези обстоятелства, АТЛАС вижда перспектива и насока в борбата срещу тероризма в следните аспекти:
В настоящата брошура ще се занимаем с по- опасните и неизискващи специална организация, подготовка, и умения терористични заплахи, като най- разпространени и вероятни за осъществяване.
Това са:
Управлението на процесите, породени от терористични заплахи или нападения в началния им етап е изключително важно по своя характер, пълнота, организация и ефективност, като трябва кристално ясно да се разбира, че именно правилното му провеждане е залогът за спасяване на живота и опазване здравето на учащите се или обратното- за допускане на грешки, можещи да доведат до трагедии.
Спектърът от управленчески решения и действия е много разнообразен, в зависимост от конкретната обстановка и варира от активни и динамични мерки /при обявена бомбена заплаха/ до пълно бездействие и пасивно поведение /при ситуации с въоръжени нападения и вземане на заложници/. Именно първите минути или часове са най- важни за овладяване на кризисната ситуация и нашата задача е да в рамките на настоящия материал да помогнем в тази насока.
Трябва да се разбира и правилно оценява следното обстоятелство:
В първите минути, а може би десетки минути, училищното ръководство трябва да реагира на възникналата криза САМОСТОЯТЕЛНО.
В периода до пристигане на органите на МВР, ПБЗН или МО, които да поемат контрола на ситуацията в свои ръце, отговорни за случващото се са ИЗЦЯЛО училищните ръководства. Точно по тази причина, задачата на това издание е да предложи ефективни, адекватни и решителни мерки за правилното управление на незабавна евакуация, като в същото време предпази от прибързани , неорганизирани или хаотични действия, граничещи с паника. Терминът „НЕЗАБАВНА ЕВАКУАЦИЯ“ означава следното:
При получаване на сигнал за терористична заплаха, свързана с поставяне на технически или други средства, материали, устройства, вещества или субстанции, целящи масово поражение на хора и имущество и изключваща физическо проникване към момента на получаване на сигнала на въоръжени лица на територията на учебното заведение, училищното ръководство трябва да осигури запазване на здравето и живота на намиращите се в заплашения обект лица чрез предприемане на спешни и адекватни мерки. Най- сигурното и доказало ефективността си мероприятие в подобни случаи е незабавното извеждане на личния състав извън пределите на заплахата, в определен и обозначена ЗОНА ЗА ЕВАКУАЦИЯ. Пълният набор от действия по планиране, организиране и провеждане на подобно мероприятие се нарича незабавна евакуация.
Искаме да направим още едно уточнение:
Указанията, които предлагаме обхващат мероприятия и действия, които се извършват при необходимост от НЕЗАБАВНА евакуация на учебното заведение. Такава евакуация се извършва изцяло от училищните ръководства, при отсъствие на служебни лица от МВР, ПБЗН и МО.
В този раздел предлагаме схема на управление на незабавна евакуация, наложила се в следствие терористична заплаха.
Незабавна евакуация се извършва САМО В СЛЕДНИТЕ СЛУЧАИ:
Трябва да се знае и помни, че при наличие на въоръжени терористи на територията на учебното заведение не се предприема евакуация, докато не се осигури безопасен маршрут за напускане! Безопасен маршрут при въоръжено нападение от терористи се осигурява ЕДИНСТВЕНО ОТ СИЛИТЕ НА МВР И СПЕЦИАЛНИТЕ КОНТРАТЕРОРИСТИЧНИ ЧАСТИ НА МВР, ПБЗН или МО.
Помнете, че ако предприемете евакуация при необезопасен маршрут и при липса на адекватни мерки за сигурност и безопасност, гарантирани от силите на МВР, ПБЗН или МО, вие ще бъдете отговорни за последствията, а те могат да са трагични.
Предлагаме следната схема на работа, насочена към подготовка на преподавателския състав, поддържащия персонал и учащите се за действия при незабавна евакуация, наложила се от настъпила кризисна ситуация, вследствие на терористична заплаха:
За правилното, адекватно и своевременно евакуиране на личния състав, намиращ се в заплашеното учебно заведение, е необходима предварителна подготовка и създаване на определена административна организация и ръководен контролно- изпълнителен орган. Наложително е създаването на оперативно звено, което да управлява процеса на незабавна евакуация, който е дастатъчно динамичен и сложен. По тази причина, предлагаме към съответното учебно заведение да се създаде Щаб за действие в кризисни ситуации /ЩДКС/.
Функции на ЩДКС:
1. Планиране на мероприятията по незабавна евакуация на личния състав на съответното учебно заведение;
2. Подготовка на материалната част, необходима за изпълнение на плана за незабавна евакуация;
3. Провеждане на обучения, учебни тренировки и тренировъчни евакуации на личния състав на съответното учебно заведение;
4. Изработване на план за взаимодействие с органите на МВР, ПБЗН / МО при управление на кризисни ситуации;
5. Прилагане на плана за действие при незабавна евакуация, в случай на необходимост;
6. Анализ на проведените мероприятия по незабавна евакуация, определяне на задачи за отстраняване на слабостите;
7. Усъвършенстване и актуализиране на плана за незабавна евакуация;
8. Други специфични функции.
Състав на ЩДКС:
При управлението на незабавна евакуация при кризисните ситуации, предизвикани от терористични заплахи в учебното заведение, главното действащо лице е Ръководителят на кризисния щаб /РКЩ/.
Негова е основната задача Щабът за действие в кризисни ситуации /ЩДКС/ да бъде създаден и обучен своевременно, като основните му задачи са следните:
Практиката показва, че ръководител на кризисния щаб на съответното учебно заведение почти винаги е директорът. Нашият съвет е задължително тази длъжност да се дублира с пълноправни заместници / обикновено заместник- директорите/, които в случай на необходимост, да поемат функциите на РКЩ.
Функции на РКЩ:
1. Получава постъпилия сигнал за терористична заплаха или нападение;
2. Незабавно свиква ЩДКС;
3. Съвместно със заместниците си анализира сигнала и оперативната обстановка и взема решение за последващите действия на ЩДКС.
4. Незабавно сигнализира на съответното РУ МВР за обстановката /звъни се директно на дежурния/ и на ръководството на охранителното дружество, охраняващо учебното заведение, ако има такова.
5. Контролира действията на ЩДКС, оказва съдействие и помощ при необходимост, като не напуска територията на учебното заведение;
6. При пристигане на органите на МВР, ПБЗН/ МО, влиза във взаимодействие с тях и им оказва съдействие;
7. След извеждане на всички лица от застрашения обект, напуска последен и прави пълна проверка на личния състав.При установено отсъствие на някого незабавно уведомява органите на МВР.
Задачи на ЩДКС:
Задачи на ОЗЕ: При получаване на условен сигнал от РКЩ, незабавно предприемат отцепване на безопасния периметър /предполага се предварително уточняване на ориентирите и местата за трайно закрепване на лентата/. След разпъване на лентата активно участват в организираното придвижване и разполагане на личния състав в безопасния периметър. Следят никой от учащите се да не пресича линията за безопасност.
Задачи: Следят евакуационните изходи да са в техническа изправност и да отговарят на предназначението си. Не се допуска в пространствата, и по маршрутите, предназначени за евакуация да се разполагат предмети, пречещи на придвижването на евакуиращите се лица. Да се има предвид и евакуация при липса на видимост!
При настъпване на кризисна ситуация, по условен сигнал от РКЩ, ОЕИПП незабавно осигуряват пълна проходимост на личния състав през евакуационните пространства и изходи. Насочват ги по установените маршрути за разполагане в безопасния периметър. След сигнала „ОТБОЙ“ привеждат евакуационните изходи в начално състояние по предназначение.
Задачи: В случай на евакуация следят за правилното придвижване на личния състав по коридорите и включване на етажния поток в общия поток от евакуиращи се по стълбищата към евакуационните изходи. След напускане на етажа от целия личен състав, проверяват ВСИЧКИ помещения /вкл. кабинети, лаборатории, тоалетни, ниши, сервизни помещения и т.н./, за да се убедят, че няма останали лица на етажа. При наличие на самостоятелни лица, ги присъединяват към най- близкия клас, като предупреждават извеждащия преподавател. Всички врати на етажа се оставят в положение „затворено“. След изпълнение на задачите докладват на РКЩ и се евакуират по утвърдените маршрути. Остават в разпореждане на РКЩ и изпълняват неговите указания.
Задачи: по условен сигнал от РКЩ изключват системи, възли, агрегати и устройства, съгласно разпореждане на РКЩ. Намират се в непосредствена близост до оборудването и след изключването му се евакуират по общите правила.
Задачи: по условен сигнал от РКЩ привеждат в действие установените средства за оповестяване на сигнал „ТРЕВОГА“ и „ЕВАКУАЦИЯ“. Сигналите се повтарят в течение на цялата евакуация. След изтегляне на личния състав, оповестителите се евакуират по общия ред.
За координиране на действията на щаба е необходимо РКЩ да провежда периодични срещи, заседания и оперативки с членовете на щаба, на които да се обсъждат и усъвършенстват мероприятията, както и да се търсят начини за съкращаване на времето за евакуация.
Евакуацията на класовете се извършва от преподавателя, който в момента на оповестяване на сигнал „ЕВАКУАЦИЯ“ е със съответния клас. След получаване на сигнал „ЕВАКУАЦИЯ“ преподавателят става „ИЗВЕЖДАЩ ПРЕПОДАВАТЕЛ“.
РЕД ЗА ЕВАКУАЦИЯ НА КЛАСА:
След оповестяване на сигнал „ЕВАКУАЦИЯ“ преподавателят известява кратко и ясно класа за предстоящата евакуация. Целта е да не се допуска паника и хаотични действия от страна на учащите се. Преподавателят разпорежда спазване на тишина и приканва учащите се незабавно да изключат всички устройства, използващи радио- честоти /мобилни телефони, таблети, компютри, преносими такива и др. След това учащите се стават, като остават до местата си. Придвижването от чиновете към вратата за излизане в коридора се извършва по двама или в съответствие с броя на учебните места, като се започва от редицата, която е най- близо до прозорците. Учащите се излизат строго по принципа: съседи по чин, редица след редица, отпред- назад, т.е. първи предприемат движение най- близките до дъската места от страната на прозорците. След тях следващите и т.н., в последствие по същата схема учащите се от следващата редица и така до излизане на всички деца. Времето за напускане на класната стая трябва да е в рамките на 1-2 минути. Обемистите вещи остават в класната стая. Децата вземат само връхните си дрехи и изключените средства за комуникация /включват ги в Зоната за евакуация, но не по- рано!/. След напускане на кабинета учениците се строяват в коридора в близост до стената, на която няма прозорци. Подреждането е в редица по двама или трима, с лице към маршрута за придвижване. Отговорният преподавателят проверява кабинета, за да се убеди ЛИЧНО, че всички ученици са го напуснали, след което затваря вратата, застава ЗАД учениците и сигнализира на отговорник на етажа за готовност за евакуация. Движение към стълбищата и евакуационните изходи започва след пълното построяване в коридора на целия клас и проверка на наличността на децата от извеждащия преподавател, водил занятието.
След получаване на разрешение за евакуация от отговорника на етажа, преподавателят приканва учащите се да тръгнат по маршрута за евакуация. Върви се бързо, БЕЗ ТИЧАНЕ, като се спазва ПЪЛНА ТИШИНА. Извеждащият преподавател върви най- отзад и издава разпореждания на колоната. При необходимост, а в началните класове /1-4/ Е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО децата да вървят ръка за ръка и задните да положат лява/дясна ръка на рамото на предния. По време на движение извеждащият преподавател следи класа и поддържа контакт с отговорниците на етажите и другите длъжностни лица. Децата се извеждат по установените маршрути до Зоната за евакуация. След изцяло влизане в нея, децата се групират по класове и се поемат от класните си ръководители, които ги проверяват поименно. През останалите етапи класовете остават ГРУПИРАНИ и под надзора на класните си ръководители.
Етапите при възникване на кризисни ситуации, предизвикани от терористични заплахи или удари са най- общо следните:
– гласово обаждане или писмено съобщение на телефон на учебното заведение,
– писмено съобщение чрез интернет /имейл, съобщение на сайта, социални мрежи, вайбър или други мобилни системи и т.н.,
– получаване на известие по пощата или чрез куриер,
– известие чрез ученик, преподавател или служител на учебното заведение, – изписано на видно място съобщение,
– заплаха чрез средства за масово осведомяване,
– други начини.
При възникване на кризисни ситуации, предизвикани от терористични заплахи, първите до 30 минути са най- важни за овладяване на ситуацията. Естествено, неизбежните и важни въпроси, които отговорните лица в учебното заведение си задават през тези първи минути са на тема истинност на заплахата, доколко тя е сериозна, има ли обоснована необходимост от незабавна евакуация, ще се справят ли без помощ от МВР и други подобни.
Съветът ни по този повод е следният:
При получаване на сигнал за терористична заплаха от вида, предполагащ незабавна евакуация /описани са по- горе в текста/ не губете време в подробно обсъждане. Всяка минута е ценна и степента на риск се увеличава пропорционално на изминаващото време. При постъпил реален сигнал, незабавно анализирайте и звънете на органите на МВР. Уведомете и охранителното дружество. Паралелно свикайте ЩДКС и нататък действайте съгласно плана. По- добре излишна предпазливост, отколкото подценена опасност, трагедии и разрушени човешки съдби! Никой няма да ви упрекне за презастраховане при получената заплаха от терористична атака. Точно обратното- родителите ще са ви благодарни.
Предлагаме вариант на План за провеждане на незабавна евакуация /ПНЕ/, като предварително уточняваме, че поради спецификата на всяко учебно заведение, предлаганият план е рамков и примерен. Освен това планът, предлаган в настоящия материал е базиран на организиране на евакуацията от ЩДКС и в случай, че такъв щаб не бъде създаден и обучен, планът става неприложим, но дори и при този казус, части от него могат да ви бъдат полезни и приложими.
Предлагаме преди окончателното оформяне на Плана за незабавна евакуация, той да бъде обсъден с преподавателския състав, да бъдат разпределени щабните длъжности и да бъдат събрани полезни мнения и препоръки от всички служебни лица в съответното учебно заведение.
5.1. Заплаха за бомбен атентат;
5.2. Заплаха за атака с химически отрови;
5.3. Заплаха за атака с биологически зарази;
5.4. Заплаха за атака с радиоактивни материали и токсични материали;
5.5. Откриване на незадействани взривни устройства на територията на учебното заведение;
5.6. Откриване на химически отрови на територията на учебното заведение;
5.7. Разпространение на биологически зарази на територията на учебното заведение;
5.8. при основателни съмнения за самоубийствени атентати от камикадзе;
5.9. при сигнал за нападения от тип „таран“ с помощта на МПС;
5.10. Комбинирани терористични атаки без наличие на въоръжени нападения над учебното заведение.
………………………………………………………………………………………………………………..
2. Оградни, защитни и пропускателни съоръжения:
………………………………………………………………………………………………………………..
3. Дворни пространства:
………………………………………………………………………………………………………………..
4. Учебен корпус /етажи, стълбища, площадки, покрив, избени помещения, кабинети, прозорци, общи пространства, санитарни и служебни помещения, специални помещения и лаборатории и др.- пълно описание на учебния корпус, вкл. структура на класните стаи/:
………………………………………………………………………………………………………………..
5. Допълнителни корпуси /физкултурен салон, столова, лавки и др.- пълно описание/:
………………………………………………………………………………………………………………..
6. Допълнителни и спомагателни помещения и постройки /вкл. временни/ на територията на учебното заведение:
………………………………………………………………………………………………………………..
7. Комуникации, силови установки, системи за снабдяване с топла вода, електроенергия, вода, газ и др. /подробно описание/:
………………………………………………………………………………………………………………..
8. Гаражи, паркинги, временни стоянки, складове, рампи и др., за товарно- разтоварни дейности и др.:
………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………..
Време за подготовка на Зоната за евакуация от момента на получаване на разпореждане от Ръководителя на Кризисния щаб: ……………………… мин.
………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………..
Маршрути на територията на учебното заведение/ до евакуационните изходи/:
………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………..
Маршрути от евакуационните изходи до Зоната за евакуация:
………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………..
ЩДКС е административно звено от преподавателския състав и другия помощен и поддържащ персонал, създадено да управлява протичането на незабавна евакуация, вследствие на възникнали кризисни ситуации, предизвикани от терористични заплахи и нападения.
2.1. Планиране на мероприятията по незабавна евакуация на личния състав на съответното учебно заведение;
2.2. Подготовка на материалната част, необходима за изпълнение на плана за незабавна евакуация;
2.3. Провеждане на обучения, учебни тренировки и тренировъчни евакуации на личния състав на съответното учебно заведение;
2.4. Изработване на план за взаимодействие с органите на МВР / МО при управление на кризисни ситуации;
2.5. Други специфични функции.
3.1. Ръководител на Кризисния щаб /РКЩ/:
………………………………………………………………………………………………………………..
3.2. Заместник- ръководители на Кризисния щаб /ЗРКЩ/:
………………………………………………………………………………………………………………..
3.3. Отговорници за Безопасния периметър /ОБП/:
………………………………………………………………………………………………………………..
3.4. Отговорници за евакуационните изходи и прилежащи пространства /ОЕИПП/:
………………………………………………………………………………………………………………..
3.5. Отговорници за съответните етажи /ОЕ…/:
………………………………………………………………………………………………………………..
3.6. Отговорници за конкретните допълнителни зони /ОЗ…/:
………………………………………………………………………………………………………………..
3.7. Отговорници за комуникациите и поддържащите агрегати и системи /ОКПАС/:
………………………………………………………………………………………………………………..
3.8. Отговорници за оповестяването /ОО/:
………………………………………………………………………………………………………………..
3.9. Други лица, по преценка на Ръководителя на Кризисния щаб:
………………………………………………………………………………………………………………..
4.1.Задачи на Ръководителя на ЩДКС:
– Получава постъпилия сигнал за терористична заплаха или нападение;
– Незабавно свиква ЩДКС;
– Съвместно със заместниците си анализира сигнала и оперативната обстановка и взема решение за последващите действия на ЩДКС.
– Незабавно сигнализира на съответното РУ МВР за обстановката /звъни се директно на дежурния/ и на ръководството на охранителното дружество, охраняващо учебното заведение, ако има такова.
– Контролира действията на ЩДКС, оказва съдействие и помощ при необходимост, като не напуска територията на учебното заведение;
– При пристигане на органите на МВР, влиза във взаимодействие с тях и им оказва съдействие;
– След извеждане на всички лица от застрашения обект, напуска последен и прави пълна проверка на личния състав. При установено отсъствие на някого незабавно уведомява органите на МВР;
– след сигнал „ОТБОЙ“ се грижи за привеждане на учебното заведения в обичайното му състояние за нормално протичане на учебния процес;
– събира ЩДКС и провежда анализ на действията на членовете му и на целия личен състав;
– определя мерки за подобряване на протичане на незабавната евакуация;
– възлага задачи на членовете на ЩДКС в тази връзка;
– проверява и контролира изпълнението на поставените задачи;
– поддържа в постоянна готовност ЩДКС за изпълнение на незабавна евакуация.
4.2.Задачи на Отговорниците за Безопасния периметър:
– отговарят за наличността и съхраняването на маркиращата лента;
– определят местата за трайно закрепване на маркиращата лента;
– определят границите на Линията на безопасност;
– при получаване на условен сигнал от РКЩ, незабавно предприемат маркиране на Безопасния периметър;
– след маркирането активно участват в организираното придвижване и разполагане на личния състав в безопасния периметър;
– следят никой от учащите се да не пресича линията за безопасност;
– при пристигане на органите на МВР, ПБЗН/ МО им оказват пълно съдействие;
– след сигнал „ОТБОЙ“ прибират маркиращите ленти и ги съхраняват.
4.3. Задачи на Отговорниците за евакуационните изходи /ОЕИПП/:
– следят евакуационните изходи да са в техническа изправност и да отговарят на предназначението си;
– не допускат в пространствата и по маршрутите, предназначени за евакуация да се разполагат предмети, пречещи на придвижването на евакуиращите се лица;
– при настъпване на кризисна ситуация, по условен сигнал от РКЩ, незабавно осигуряват пълна проходимост на личния състав през евакуационните пространства и изходи;
– насочват личния състав по установените маршрути за разполагане в безопасния периметър;
– след сигнала „ОТБОЙ“ привеждат евакуационните изходи в начално състояние по предназначение.
4.4. Задачи на Отговорниците на съответния етаж/вкл. избени помещения/
– в случай на евакуация следят за правилното придвижване на личния състав по коридорите и включване на етажния поток в общия поток от евакуиращи се по стълбищата към аварийните изходи;
– след напускане на етажа от целия личен състав, проверяват ВСИЧКИ помещения /вкл. кабинети, лаборатории, тоалетни, ниши, сервизни помещения и т.н./, за да се убедят, че няма останали лица на етажа;
– при наличие на самостоятелни лица, ги присъединяват към най- близкия клас, като предупреждават извеждащия преподавател;
– преди да се евакуират, затварят всички врати на етажа;
– след изпълнение на задачите си докладват на РКЩ и се евакуират по утвърдените маршрути;
– остават в разпореждане на РКЩ и изпълняват неговите указания.
4.5. Задачи на Отговорниците на допълнителните зони, зали и помещения /физк. салон, столова и др./, извън етажите:
– изпълняват аналогични задачи като отговорниците на етажи с цел да не остане неевакуирано лице.
4.6. Задачи на Отговорниците за комуникациите и поддържащите агрегати и системи:
– по условен сигнал от РКЩ изключват системи, възли, агрегати и устройства, свързани с доставка на топла вода, електроенергия, вода, газ и др.;
– намират се в непосредствена близост до оборудването и след изключването му се евакуират по общите правила;
– след получаване на сигнал „ОТБОЙ“ привеждат всички системи в нормално работно състояние,а в случай на повреди, щети и аварии докладват на РКЩ.
4.7. Задачи на Отговорниците за оповестяване:
– по условен сигнал от РКЩ привеждат в действие установените средства за оповестяване на сигнал „ТРЕВОГА“ и „ЕВАКУАЦИЯ“. Сигналите се повтарят в течение на цялата евакуация;
– след изтегляне на личния състав се евакуират по общия ред.
4.8. Задачи на Заместник- ръководителите на кризисния щаб:
– оказват съдействие на РКЩ, съгласно възложените им задачи;
– контролират работата на ЩДКС и докладват на РКЩ.
За координиране на действията на щаба е необходимо РКЩ да провежда периодични срещи, заседания и оперативки с членовете на щаба, на които да се обсъждат и усъвършенстват мероприятията, както и да се търсят начини за съкращаване на времето за евакуация.
4.9. Задачи на допълнително привлечените лица в ЩДКС: ………………………………………………………………………………………………………………..
След оповестяване на сигнал „ЕВАКУАЦИЯ“ преподаващият учител се конституира като „ИЗВЕЖДАЩ ПРЕПОДАВАТЕЛ“.
Неговите действия са следните:
– известява със спокоен глас кратко и ясно класа за предстоящата евакуация. Целта е да не се допуска паника и хаотични действия от страна на учащите се.
– разпорежда спазване на тишина и приканва учащите се незабавно да изключат всички устройства, използващи радио- честоти /мобилни телефони, таблети, компютри, преносими такива и др.
– разпорежда учащите се да станат, като остават плътно до местата си.
– организира придвижване от чиновете към вратата за излизане в коридора по двама или в съответствие с броя на учебните места, като се започва от редицата, която е най- близо до прозорците. Учащите се излизат строго по принципа: съседи по чин, редица след редица, отпред- назад, т.е. първи предприемат движение най- близките до дъската места от страната на прозорците. След тях следващите и т.н., в последствие по същата схема учащите се от следващата редица и така до излизане на всички деца.
– вписва се във време за напускане на класната стая в рамките на 1-2 минути.
– следи обемистите вещи да остават в стаята. Децата вземат само връхните си дрехи и изключените си средства за комуникация.
– след напускане на кабинета строява учениците в коридора в близост до стената, на която няма прозорци. Подреждането е в редица по двама или трима, с лице към маршрута за придвижване.
– проверява кабинета, за да се увери ЛИЧНО, че всички ученици са го напуснали, след което затваря вратата;
– застава ЗАД колоната ученици и сигнализира на Отговорник на етажа за готовност за евакуация.
– разрешава движение към стълбищата и евакуационните изходи след пълното построяване в коридора на целия клас и проверка на наличността на децата.
– след получаване на разрешение за евакуация от Отговорник на етажа, повежда учащите се да тръгнат по маршрута за евакуация. Върви се бързо, БЕЗ ТИЧАНЕ, като се спазва ПЪЛНА ТИШИНА. Извеждащият преподавател върви най- отзад и издава разпореждания на колоната. При необходимост, а в началните класове /1-4/ Е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО децата да вървят ръка за ръка и задните да положат лява/дясна ръка на рамото на предния.
– По време на движение следи класа и поддържа контакт с Отговорниците на етажите и другите длъжностни лица;
– извежда класа по установените маршрути до безопасния периметър.
– след влизане в безопасния периметър предава децата на класния им ръководител ЛИЧНО, ОЧИ В ОЧИ.
* * *
Обърнете внимание на отговорниците за комуникациите- тяхната роля е изключително важна, тъй като снабдяването с електричество, вода, газ и др. са жизненоважни, но и най- опасната съставляваща при терористичен удар, тъй като пренебрегването на прекратяване на тяхното подаване може да доведе до вторичен взрив и рязко увеличаване на щетите.
Следете подаването на налягане в противопожарните системи да е в указаните норми, датчиците да са почистени и готови за функциониране по предназначение.
Следете евакуационните изходи и пространствата около тях да са в готовност за преминаване и извеждане на личния състав. Евакуационните изходи да са готови за бързо отваряне и застопоряване в положение „ОТВОРЕНО“. Пътищата за евакуация на територията на учебното заведения трябва да са свободни за бързо преминаване /включително и без видимост/, да не са препречени или преградени, да няма наличие на препятстващи движението предмети и вещи. Не забравяйте да се погрижите за автономно светещи указателни табели, посочващи пътя на евакуация. Предварително уточнете и запознайте целия личен състав на учебното заведение с маршрутите за евакуация / от вратите на класните стаи до влизане в безопасния периметър/.
Предвидете маршрутите да са защитени при евентуален взрив и разпръскване на осколки от стъкла и други материали. Старайте се да проведете маршрутите по максимално възможни мъртви зони по отношение на ударната вълна и другите поразяващи фактори.
Добре преценете отдалечеността на безопасния периметър от сградата на учебното заведение, като се съобразите с осигуряването на пълна безопасност на личния състав, намиращ се в този периметър по отношение не само на заплахата от поразяващите фактори на терористичното нападение, но и от трафика на МПС, възможностите за въоръжено нападение над евакуираните и т.н. По тези показатели безопасният периметър трябва да предлага максимална защита на личния състав и да е удобен за охрана от органите на МВР и охранителните дружества.
Оповестяването на личния състав за незабавна евакуация трябва да бъде провеждан по начин, който да не предизвиква паника и хаос. Препоръчваме приемане на условни сигнали. При спиране на електрозахранването е задължително да има предвидени механични източници за оповестяване /звънци и др./Оповестяването се води до приключване на евакуацията. При наличие на селекторна мрежа е добре да има записано гласово съобщение, което да се пуска. Гласът трябва да е спокоен и да не плаши децата. Указанията да са кратки, точни и категорични. При наличие е препоръчително да се използва и светлинна сигнализация.
Отговорниците на съответните етажи не трябва да са класни ръководители. Препоръчваме това да са преподаватели, които имат кабинети на съответния етаж.При получаване на сигнала за незабавна евакуация те веднага излизат в общите части и следват предварително отработените си задължения. Да се обърне внимание на вливането на потоците евакуиращи се от съответния етаж в общите потоци. Да не се допуска блъскане, пререждане, разкъсване на строя и хаос. Много е важна координацията между отговорниците на етажите и извеждащите преподаватели. Основна задача: да не се допусне оставане на лице в заплашения обект след приключване на евакуацията.
Отговорниците за безопасния периметър препоръчваме да са от състава на преподавателите по физическо възпитание. Това се налага от факта, че физкултурните салони са най- близо до ниво „нула“ и съответно тези преподаватели най- бързо могат да осигурят маркировката на безопасния периметър с обезопасителни ленти, след което да се включат в извеждането на личния състав зад тези линии. Препоръчваме лентите за маркировка да са светоотразителни, изработени в ярки цветове.
Препоръчваме своевременно и справедливо оценяване на системата за физическа защита на учебното заведение. Оценката трябва да се проведе от гледна точка на предоставени възможности за скрито проникване на територията на учебното заведение от страна на неоторизирани лица. Подключете в оценката и охранителното дружество. Старателно и детайлно проверете още един път Правилника за пропускателния режим. Често слабата и недобре организирана охрана предоставя свободен достъп на странични лица в охранявания обект. Настоявайте пред ръководството на охранителното дружество да обучава своите служители.
При възможност, монтирайте видеокамери в местата на достъп към учебното заведение. Организирайте правилен и качествен мониторинг. Вариант е и въвеждането на контрол на достъпа, като елемент на СФЗ.
Обучавайте и изисквайте от учащите се, от преподавателите и от останалия персонал да реагират адекватно при следните случаи:
При намиране на съмнителни предмети или признаци за възможна терористична заплаха мястото се отцепва и се осигурява от служител на охраната или преподавател до пристигане на РКЩ и екипите на МВР, ДАНС и съответните служби. До мястото не се допуска абсолютно никой. Служителят на пост или определеният преподавател се разполага зад надеждно прикритие, на достатъчно разстояние от съмнителния предмет или заплаха. Не се допускат телефонни и радио- комуникации, силни шумове, вибрации, докосване на предмета и друг контакт с него. Използват се подръчни материали за прикритие- пейки, масивни плоскости, стени и т.н. Препоръчва се незабавна евакуация на учебното заведение.
В материала по- горе ви представихме виждането на АТЛАС за реагиране на училищните ръководства при възникване на кризисни ситуации, предизвикани от терористични заплахи, в първите няколко десетки минути след получаване на сигнал за заплаха.
Указанията са препоръчителни, не носят задължителен характер и е въпрос на решение на съответните училищни ръководства дали ще ги приемат или не. Примерният рамков проект за изработване на План за незабавна евакуация е базиран на опита на екипа на АТЛАС при изготвяне и прилагане на документооборот, касаещ превантивната дейност по направление „антитероризъм“ в публичния и частния сектор „Сигурност“. Ние считаме, че учебните заведения в целия свят, респективно и в България, са евентуална мишена на възможни терористични атаки поради уязвимостта и болезнената реакция на обществото при нападения над най- ценното за една нация- децата.
В този ход на мисли, препоръките, които сме представили по- горе, въпреки че са съобразени със сложната икономическа и финансова обстановка в страната, могат да донесат реално и съществено повишаване на нивото на сигурност на учебните заведения, а при пробив в сигурността да допринесат за спасяването на много човешки животи.
Макар на пръв поглед организирането и създаването на Щаб за действие при кризисни ситуации в учебното заведение да изглежда сложно и отнемащо време, нашето категорично мнение е, че създаването, обучението и прилагането на този модел определено и еднозначно ще донесе успех при противодействието на евентуални терористични заплахи.
Сигурни сме, че усилията си струват.
Пожелаваме ви успех!