April 6, 2021
Чл.38. Претърсване на обекта
Обекта се претърсва при основателно съмнение или при получен сигнал от достатъчно достоверен източник за терористично въздействие, както и при извършено терористично въздействие от вид „терористична заплаха“. Претърсване може да се извърши на целия обект или на отделни негови зони. Претърсването може да бъде извършено от:
– служители на ДАНС, МВР и представители на обекта;
– служители на МВР и представители на обекта;
– представители на обекта.
Претърсване на обекта може да се наложи при получаване на сигнал за готвено терористично въздействие или при извършено такова. Претърсването се извършва по заповед на Директора на обекта от специално предварително определени и обучени екипи за претърсване от състава на служителите на обекта.
Състав на претърсващите:
Екипите за претърсване се ръководят от Ръководител на претърсването, който управлява старшите на екипите, които от своя страна организират и ръководят дейността на поверените им екипи. Претърсването се ръководи от ръководител на претърсването. Всички служебни лица трябва заблаговременно да са определени със заповед на Директора на обекта. Трябва да има изработен План- схема за претърсване на обекта, в която подробно да са указани зоните за претърсване и състава на екипите, претърсващи тези зони. Екипите трябва да са взаимозаменяеми. Трябва да бъдат определени и резерви в екипите. Подготвят се инструктажи на екипите за претърсване. Инструктажите се провеждат от ръководителя на претърсването. Претърсване може да се извърши с евакуация на обекта и без евакуация. Претърсване може да се извърши от смесени екипи /охранители, служители на обекта, поддръжка, служители на МВР, ДАНС/ в различни конфигурации. При претърсването във всеки екип трябва да има представител с достъп до всички помещения в обекта.
Обектът се претърсва по предварително подготвен и утвърден от Директора План-схема за претърсване на целия обект или на зони от него. При претърсване на целия обект, работата започва отвън- навътре и отдолу- нагоре. Претърсват се всички помещения, ниши, пространство и др. Работи се по метода „стъпка по стъпка“ /при всяка следваща стъпка се оглежда подробно прилежащата територия. Търсят се предмети, можещи да бъдат средство на тероризма.
Издава се „Протокол за извършено претърсване“, в който се нанасят всички данни за претърсващите, начина на претърсване и установените резултати. Оформя се в по един екземпляр за всички участвали в претърсването органи / предвижда се екземпляр за ТД ДАНС и ОД МВР, ако техни служители не са участвали в претърсването/.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Оценка на адекватност:……………………………………………………………………………………………………….
Чл.39. Проверка на обекта под при подаден сигнал или при основателно съмнение за терористично въздействие
В случаите на получено съобщение за терористично въздействие на територията на обекта, сигнала незабавно се предава на тел. 112 и на дежурния на съответното РУ МВР от служителя за връзка по сигурността.
Етапите, които трябва да се спазват при претърсване на обекта са следните:
– от ръководителя на претърсването- инструктаж на старшите на екипи;
– от ръководителя на претърсването- инструктаж на целия личен състав, задействан в претърсването.
По продължителност инструктажите трябва да са кратки, ясни и конкретни, с оглед ограниченото време.
При провеждане на инструктажите особено внимание да се отдели на мерките за лична и колективна безопасност!
След приключване на претърсването, без значение какъв е изходът и реална ли е била опасността от терористично въздействие, ВИНАГИ се изготвя докладна записка до Директора/ Управителя на обекта.
В докладната подробно се описват:
1.Източник на сигнала или основателното съмнение за терористично въздействие;
Съдържанието на докладните е в свободен текст, като целта е Директорът на обекта да придобие пълна представа за случилото се, както и за адекватността на предприетите мерки.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Оценка на адекватност:……………………………………………………………………………………………………….
Чл.40. Запазване на местопроизшествие
Местопроизшествие е място /периметър/ район/ територия, в границите на които се е случило произшествие, извършено е престъпление или са открити следи от тези събития.
Без значение е дали произшествието се е случило или престъплението е извършено на конкретните място/ периметър/ район/ територия. Самото откриване на следи и веществени доказателства, свързани с разследвано от компетентните органи събитие, също така се приема за местопроизшествие.
В случай на произшествие на територията на обекта, до пристигане на органите на МВР е необходимо територията му да се запази. Запазването на местопроизшествие е от изключителна важност поради необходимостта от съхраняване на следи, улики, веществени доказателства и други обстоятелства, които биха били в помощ на разследващите органи за изясняване на обстоятелствата по произшествието. Запазване на местопроизшествие се извършва по няколко принципа, насочени към максимално ограничаване на попадане на външни, за обстановката на местопроизшествието, фактори. При запазване на местопроизшествие на територията на обекта основна роля ще имат неговите служители, които, под ръководството на служителя за връзка по сигурността и управителя на обекта, трябва да предприемат необходимите мерки и действия за качествено и пълноценно извършване на това мероприятие.
Чл.41. Основни условия, при наличието на които служебните лица на територията на обекта са длъжни да запазят местопроизшествие
Обстановката на територията на местопроизшествието се нарича „сцена на местопроизшествието /СМп/“. Сцената обхваща не само територията и границите на местопроизшествието, но и съседните елементи от инфраструктурата. Характерно за СМп е, че тя е динамична и непостоянна, поради външните влияния от различен вид, но задачата на служебните лица от обекта, отговарящи за запазване на местопроизшествието е да се стремят максимално да я съхранят в положение, близко до началното, ограничавайки опитите за външно въздействие над нея. Дори на СМп да е констатирано и локализирано външно въздействие, то действията трябва да са насочени към внимателно рамкиране и изолиране на това въздействие /без да се променя каквото и да било на СМп/, като след пристигане на компетентните разследващи органи вниманието им се насочи към него.
Чл.42. Основен мотив за стартиране процедура по запазване на местопроизшествие
Основният мотив за запазване на местопроизшествие е наличие на територията на обекта на определено събитие /произшествие/ престъпление, което е предмет на последващо разследване. Разследването може да бъде извършвано от компетентните държавни органи, от други компетентни органи, имащи касателство към обекта или от ръководството на обекта. Видът на разследващият орган не е от значение за качеството и интензивността на провежданите на мероприятия по запазване на местопроизшествие.
Чл.43. Основна цел на запазване на местопроизшествие
Основната цел на запазване на местопроизшествие е съхраняването в началния им вид, състояние, местоположение и качество на улики, веществени доказателства и следи на територията на местопроизшествието, както и на максимално опазване на СМп от външни въздействия.
Чл.44. Задачи при достигане на основната цел на запазване на местопроизшествието
Чл.45. При запазване на местопроизшествието се извършват следните стъпки
/освен загиналите, тежко ранените пострадали- лежащи и такива, които не трябва да се местят до пристигане на спешна медицинска помощ/;
Чл.46. Периметър и територия на местопроизшествието. Охрана
Територия на местопроизшествието представлява площ, на която със сигурност има, предположително може да има и е възможно да има наличие на улики, веществени доказателства и следи, можещи да бъдат важни за разследването. При определяне на територията на местопроизшествието се препоръчва винаги да се прибавят 10- 30% над предвидимото.
При този разчет трябва да се имат предвид следните обстоятелства:
Територията на местопроизшествието трябва да бъде запазена чрез:
Чл.47. Организация при запазване на местопроизшествието
Осигуряване на периметъра, като част от осигуряване на територията на местопроизшествието- един от начините да се влияе на СМп е чрез преминаване през ограничителната линия, по периметъра на територията на местопроизшествието. Други начини за влияние са:
8.други въздействия над СМп.
Чл.48. Някои от основните изисквания при запазване на територията на местопроизшествие
Периметър на местопроизшествието- представлява линията, определяща границата между територията на местопроизшествието и зоната с пренебрежима или нулева допустимост за наличие на улики, веществени доказателства и следи, имащи отношение към произшествието/ престъплението/ събитието.
Периметърът /ограничителната линия/ се изгражда от служители на обекта непосредствено след определяне територията на местопроизшествието. Желателно е ограничителната линия да се обозначава с лента в ярки цветове, по възможност с указателни и забранителни надписи на нея. При отсъствие на такава лента могат да се използват подръчни материали- въже с разположени на интервали цветни елементи от хартия, плат, найлон или друго. Ограничителните ленти трябва да са добре опънати, да не лежат на земята. Поставят се на ниво около 50- 60 см. от земята, като опорите им трябва да са достатъчно близо една от друга, за да осигурят трайно състояние на достатъчна натегнатост. Допуска се използване за опори на елементи от ландшафта и инфраструктурата- дървета, храсти, пейки, пътни знаци, лампи и др. Ефективността на ограничителните ленти почти винаги се осигурява от служители на обекта, които следят никой да не влиза в ограничената територия на местопроизшествието.
Периметърът на територията на местопроизшествието може да бъде различен по дължина, форма, характер и др. Основните видове периметър са:
Материалният периметър ограничава определена територия чрез материални ограничителни линии. По- горе изяснихме този вид, като може да се добави, че ограничителните ленти могат да бъдат прекъснати и непрекъснати. При затворени пространства за ограничителни линии могат да се използват непреодолими стени, врати, коридори, мебели и др. В повечето случаи, при пристигане на екипите на МВР, техните служители поставят свои ограничителни ленти и могат да променят периметъра, в зависимост от поставените им задачи. Ролята на определените служители на обекта е именно да запазят местопроизшествието до пристигане на първия екип на МВР.
Мисленият периметър се определя в случаите, при които не е възможно или не е целесъобразно поставяне на материални ограничителни линии. Причините за това могат да са различни. В случаи на определяне на мислен периметър, неговите ориентировки се свеждат до служителите на обекта, които физически отговарят за съхраняване на СМп, като в задължението им влиза да осъществяват постоянно наблюдение на този мислен периметър, извършвайки същите дейност като при материалния такъв.
Охрана на местопроизшествието- осигурява се от служителите на обекта. Ако това е сложно за изпълнение с наличния личен състав, то се търси съдействие от частното охранително дружество, отговарящо за АССНП.
Определените служители за охрана се разполагат на интервали по периметъра на местопроизшествието, като се прецени дистанцията между тях да е такава, че те да могат качествено да изпълняват задачата по недопускане на лица, МПС и едри животни на територията на местопроизшествието.
Служителите, осигуряващи запазването на местопроизшествието трябва да имат поставен на видно място идентификационен бадж.
Непосредствено преди разставяне на охраната, старшето служебно лице провежда инструктаж, в който разяснява целите и задачите на охраната по запазване на местопроизшествието, както и правата и задълженията на длъжностните охранителни лица.
Задачата на охраняващите служители на обекта, задействани по запазване на местопроизшествието е: