April 20, 2021
Издава: „АЛИАНС ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА ТЕРОРИЗМА- АРХАНГЕЛ“
България, гр. Варна, 2017 г.
Частната охранителна дейност /ЧОД/ представлява делима съвкупност от изучаване, планиране, подготвяне, организиране, осъществяване, анализиране и усъвършенстване на пълния спектър от мероприятия, мерки, действия/ противодействия, водене, отчетност и съхраняване на документооборот, обхващащи /отделно или в пълен обем/ превантивния, текущия и последователния етапи при изпълняване на задълженията и упражняване на компетенциите на частните охранители и ръководителите на охранителна дейност, насочени към превенция, противодействие, протекция и ликвидиране на последствия от: противоправни прояви (престъпления и нарушаване на обществения ред), стихийни бедствия, аварии и катастрофи, пожари, терористични въздействия пряко или косвено влияещи негативно на състоянието и степента на сигурност и повишаващи степента на риска от пробиви в сигурността в поетите /на база сключени договори за охрана/ охранителни протекции и защита на: физически лица, имущество на физически или юридически лица, мероприятия, ценни пратки и товари от регистрирани по Търговския закон и лицензирани по изискванията на Закона за частната охранителна дейност физически или юридически лица- частни охранителни дружества или звена за самоохрана.
“АЛИАНС ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА ТЕРОРИЗМА- АРХАНГЕЛ“
* * *
Уважаеми колеги,
Настоящият материал е насочен към ръководителите на охранителна дейност/ управителите на частни охранителни дружества, пряко изготвящи документацията при поемане на обект под охрана. В наръчника ще спрем вниманието ви на вида частна охранителна дейност „охрана на имуществото на физически или юридически лица“, в подвид „охрана на имуществото на физически или юридически лица със силите на служители на частни охранителни дружества“.
Подготовката на документацията при поемане на обекта под охрана е едно от най- важните мероприятия, които частното охранително дружество трябва да изпълни. Процесът на подготовка на документите обхваща следните сектори:
В наръчника ще разгледаме подробно описаните документи и ще дадем примерни образци на такива.
* * *
За по- обобщено изследване ще приемем, че охранителният персонал ще се набира и назначава специално за разглеждания обект под охрана.
ДОКУМЕНТИ ПРИ НАЗНАЧАВАНЕ НА ОХРАНИТЕЛЕН ПЕРСОНАЛ
В Закона за частната охранителна дейност е уточнено, че ръководител на охранителна дейност или охранител може да е лице, което работи по основно трудово правоотношение на длъжност “ръководител на охранителна дейност”, съответно “охранител” съгласно Националната класификация на професиите и длъжностите въз основа на сключен трудов договор с лице, извършващо дейност по чл. 5. Освен това е разпоредено, че лицата, извършващи дейност по чл. 5, могат да сключат трудов договор само с пълнолетно и дееспособно лице с не по-ниско от средно образование за длъжността “ръководител на охранителна дейност”, а за длъжността “охранител” – с пълнолетно и дееспособно лице с не по-ниско от основно образование, което:
В (3) е даден списък на документите, които лицето, кандидатстващо за длъжност „охранител“ трябва да представи:
При сключването на трудовия договор лицето по ал. 2 представя следните документи:
1.документ, че е гражданин на държава – членка на Европейския съюз, на друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария;
2.документ за завършено образование;
3.свидетелство за съдимост;
4.официален документ, издаден от орган на съдебната власт, удостоверяващ липсата на образувани наказателни производства за умишлено престъпление от общ характер;
За гражданите на друга държава – членка на Европейския съюз, на друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, алинея 4 предвижда изискване за представяне на документи, еквивалентни на посочените в ал. 3, т. 3 и 4, издадени от компетентен орган на съответната държава, придружени с официален превод на български език.
Алинея 5 определя, че срокът на представените документи не трябва да е изтекъл, т.е. те трябва да бъдат издадени не по-рано от 6 месеца преди сключване на трудовия договор с изключение на документите по алинея 3, т. 1 и 2 /документът за гражданство и документът за успешно завършено образование/.
ЗЧОД задължава по компетентност лицата, заемащи длъжност “ръководител на охранителна дейност” и “охранител”, да са преминали успешно първоначално обучение въз основа на учебна програма по част от професия в учебни заведения, които имат право да обучават лица за професия “охранител”. Лицата, които притежават професионална квалификация “охранител”, не преминават първоначално обучение.
Алинея 4 от същият член уточнява, че служителите получават и допълнителна подготовка в зависимост от вида на охранителната дейност, спецификата на охранявания обект, степента на риска, изискванията на възложителя и други.
В ЗЧОД се вменява задължение при упражняване на дейността охранителите да носят лична идентификационна карта със снимка /бадж/, отличителен знак и униформено облекло.
Съгласно горенаписаното, при назначаване на охранители вие трябва да изисквате от тях следните документи:
След представяне на пълния списък от документи, на лицето се изготвят:
Практиката показва, че най- добрият вариант е този пакет документи да бъде изготвен и оформен от счетоводството на дружеството, за да се избегнат грешки, непълноти и неточности. В трудовият договор задължително да се впише датата на постъпване на работа. Ако работодателят прецени, трудовият договор може да бъде издаден със срок за изпитване. Назначаваният служител трябва да предостави трудова книжка, която може да остане на съхранение в офиса на дружеството или да му се върне срещу декларация, че трудовата книжка е върната на лицето.
След съответната обработка, на назначения служител се връщат:
В 14-дневен срок от сключването на трудовия договор лицата, извършващи дейност по чл. 5, уведомяват писмено за това компетентния орган, издал лиценза или вписал удостоверяването по чл. 2, ал. 2, т. 2, като посочват трите имена, единния граждански номер (ЕГН) или личния номер на лицето, номера на трудовия договор и срока, за който е сключен. В същия срок компетентният орган се уведомява и за прекратяване на трудовото правоотношение. Уведомяването се извършва чрез директора на съответната областна дирекция на МВР, на чиято територия работят лицата по ал. 1.
Лицата, извършващи дейност по чл. 5, съхраняват за срок три години след прекратяване на трудовото правоотношение и при поискване представят за проверка на компетентните органи документите по ал. 3 и 6.
В ЗЧОД е разпоредено при упражняване на охранителна дейност служителите носят лична идентификационна карта със снимка, отличителен знак и униформено облекло.
Във връзка с това, при постъпване на работа на всеки охранител се дава служебно облекло и идентификационна карта. Законодателят не е унифицирал тези атрибути, така че всяко частно охранително дружество има свободата и фантазията да изработи униформа и бадж по свое усмотрение.
Препоръчваме униформата да се дава на охранителите по приемо- предавателен протокол, в който да се отчита срокът на овехтяване и амортизиране на облеклото. Същото трябва да бъде остойностено.
Съгласно изискванията на ЗЧОД идентификационната карта се носи на видно място от охранителят на смяна, което означава, че трябва да предвидите удабен и здрав начин за закрепване и носене, с оглед динамиката на изпълняваната дейност. На картата трябва да е отразена следната информация:
ОЦЕНКА НА УСЛОВИЯТА НА ТРУД И ПРОФЕСИОНАЛНИЯ РИСК В ЧОД …………………..
Оценката на условията на труд и професионалния риск се изработва за всяко работно място, стопанисвано от частното охранително дружество.
Оценката съдържа:
Тази документация се изработва от специализирани организации, занимаващи се с въпросите на трудовата медицина. Охранителното дружество подписва договор с такава организация и получава комплект документи, които касаят работните места. Не съветваме да се опитвате да изработвате пакета документи самостоятелно поради тясната специализация на материала, още повече, че мероприятието не струва прекалено скъпо /за едно работно място- без значение колко охранителя са заети на него, плюс годишен договор излиза в рамките на 130- 150 лв./. договорът се подновява ежегодно.
Следващите документи, касаещи безопасността на труда са инструктажите.
Инструктажите са следните видове:
Инструктажът по безопасност и здраве при работа се провежда:
При назначаване на охранител или ръководител на охранителна дейност, същите се подписват в книгата за начален инструктаж, след като такъв им е проведен. Трябва да се помни, че датата на началният инструктаж не трябва да се различава от датата на постъпване на работа, отразена в трудовия договор. Отново напомняме, че всички охранители, намиращи се на работа по трудов договор трябва да бъдат записани в книгата за начален инструктаж и такъв да им е проведен. Освен новопостъпилите на работа служители, начален инструктаж се провежда на работещи от други фирми, които ще работят или пребивават в обекта и на лица, приети за обучение. Книгата за начален инструктаж се съхранява в офиса на охранителното дружество.
При започване на работа на съответния обект под охрана, на персонала, задействан по договора за охрана се провежда инструктаж на работното място и периодичен инструктаж. На работното място инструктаж се провежда:
Периодичен инструктаж се провежда на всички работещи в дружеството с цел поддържане и допълване на знанията по безопасност и здраве при работа. Провежда се възоснова правилата, нормите и изискванията по безопасност и здраве при работа, отнасящи се до дадената професия, работно място или дейност.
Извънреден инструктаж се провежда:
Продължителност на инструктажите:
Началният инструктаж и инструктажът на работното място се провеждат в деня на постъпване на работа и продължават до 4 часа.
Периодичен инструктаж се провежда не по- малко от 2 часа на всеки три месеца.
Съдържание на инструктажите:
Провеждат се по предварително утвърдена програма, приложена в документацията по оценка на условията на труд и професионалния риск в съответното охранително дружество и се документират в Книги за инструктаж по безопасност и здраве при работа. Програмата за провеждане на извънреден инструктаж се определя в зависимост от причината, която е наложила неговото провеждане. Допускането на инструктираното лице до самостоятелна работа се удостоверява с подписа на управителя в съответните книги.
За проведения начален инструктаж се издава служебна бележка, която се съхранява в личното досие на работещия.
Прилагаме образец на служебната бележка:
СЛУЖЕБНА БЕЛЕЖКА
№ ……./ ……… 20…. г.
на основание чл.12, ал.3 от Наредба за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. ДВ бр. 102/22.12.2009 г.
На господин /жа/…………………………………………………………………………………………………………………..
е проведен начален инструктаж по безопасност и здраве при работа на дата:…………………..
20….. г.
Провел началния инструктаж:……………………………………………………………………………………………….
/длъжност, име, фамилия, подпис/
Инструктирано лице:…………………………………………………………………………………………………………….
/длъжност, име, фамилия, подпис/
* * *
Инструктажите могат да се провеждат от квалифицирани служители на дружеството, от ръководители на охранителна дейност и от управителя на дружеството.
Обучение по здраве и безопасност при работа се провежда:
* * *
ПРОГРАМА ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА НАЧАЛЕН ИНСТРУКТАЖ И ИНСТРУКТАЖ НА РАБОТНОТО МЯСТО ПО БЕЗОПАСНОСТ И ЗДРАВЕ ПРИ РАБОТА С РАБОТЕЩИТЕ
Цел на инструктажа: -запознаване на лицата с:
Провежда се индивидуално в деня на постъпване на работа по следните въпроси:
Въпроси от общ характер:
Въпроси свързани със съответната дейност:
Допускане до самостоятелна работа
Допускането на инструктираното лице до самостоятелна работа се удостоверява с подписа на ръководителя в книга за първоначален инструктаж.
За проведен първоначален инструктаж се издава служебна бележка, която се съхранява в личното досие на работещия.
* * *
ПРОГРАМА ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ИНСТРУКТАЖ И ОБУЧЕНИЕ НА РАБОТНОТО МЯСТО
Цел на инструктажа: практическо запознаване на новопостъпили работещи с конкретните изисквания за безопасното изпълнение на трудовата дейност на съответното работно място.
Провежда се индивидуално. По изключение и при условие, че обучаваните ще работят на общо работно място и ще извършват еднаква работа, може да се провежда групово до 10 души.
Провеждащият инструктажа запознава обучаемия с:
Продължителност на инструктажа:
Приключване на инструктажа:
за работещи, на които работата е свързана с използване, обслужване и поддържане на машини, уреди, апарати и други технически устройства и съоръжения и такива, ръководещи производствени процеси, инструктажът и обучението на работното място приключва с провеждане на изпит за проверка на знанията по безопасност и здраве при работа на инструктираното и обучаваното лице.
За всички останали, инструктажът се счита за завършен, след като ръководителят, разрешаващ самостоятелна работа, се убеди, че работещият познава правилата за осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд, отнасящи се до извършваната от него дейност.
Допускане до самостоятелна работа:
Допускането на инструктираното лице до самостоятелна работа да се удостоверява с подписа на ръководителя в книгата за инструктаж на работното място.
* * *
Прилагаме образец за протокол от проведен изпит за проверка на знанията по безопасност и здраве при работа на инструктираното и обучаваното лице:
ПРОТОКОЛ
Днес,…………………….. г. на основание чл.13 ал.4 от Наредба № РД-07-2 на МТСП от 16.12.2009 г. за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд/ ДВ бр.102 от 22.12.2009 г./ и съгласно заповед на управителя, комисия в състав:
1…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
2…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
проведе изпит /теоретичен и/или практически/ за проверка на знанията по безопасност и здраве при работа на инструктирания на работното място:
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
/име, презиме, фамилия на работещия/
на длъжност:…………………………………………………………………………………………………………………………
На изпитвания бяха зададени следните въпроси:
Ззаключение на комисията:
Изпитаният………………………………………………………………………………………………………………………….
издържа /не издържа/ изпита и се допуска /не се допуска/ до самостоятелна работа на определеното работно място като………………………………………………………………..
Комисия: Изпитан:
1……………………………………………… ………………………
2……………………………………………… /…………………………………./
3………………………………………………
* * *
ПРОГРАМА ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА ПЕРИОДИЧЕН ИНСТРУКТАЖ
Цел на инструктажа: поддържа и допълва знанията на работещите по безопасност и здраве при работа.
Теми за провеждане на периодичен инструктаж:
В зависимост от характера на работа, условията на труд и резултатите от оценката на риска.
Периодичност и продължителност на инструктажа: на три месеца с времетраене не по- кратко от два часа.
Регистрация: регистриране на лицата, с които е проведен периодичен инструктаж в Книга за периодичен инструктаж.
Що се касае до провеждане на ежедневен инструктаж, то тълкуването на задължителното му провеждане на обекти под охрана е нееднозначно. Обикновено ежедневен инструктаж се провежда на обекти под охрана с повишен риск от пробиви в сигурността или при такива, при охраната на които се използват постоянно служебни МПС, също и при въоръжена охрана. Във всеки случай, не е грешка да провеждате ежедневен инструктаж на служителите си, като съответно проведените инструктажи се регистрират в Книга за ежедневния инструктаж. Практиката показва, че ежедневният инструктаж е най- целесъобразно да бъде провеждан при приемо- предаване на смените на охраната, като го провеждат Старшият на смяна или Старшият на обекта.
Да се има предвид, че при въоръжена охрана на обекта се изисква застраховка „Гражданска отговорнаст“ на служителите, които охраняват обекта.
* * *
Уважаеми колеги, гореописаните програми и планове, както и образците носят насочващ характер, тъй като тяхното съдържание и обем на включените мерки зависят от конкретния обект под охрана. Едно е да се изготвят за учебно заведение, друго за хотелски комплекс, трето за промишлено предприятие. Ясно е,че съдържанието на документите ще е съобразена с конкретната обстановка.
В Закон за частната охранителна дейност /ЗЧОД/, в Глава трета „ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ЛИЦАТА, ИЗВЪРШВАЩИ ЧАСТНА ОХРАНИТЕЛНА ДЕЙНОСТ И НА ТЕХНИТЕ СЛУЖИТЕЛИ“, е записано, че при организиране на охраната лицата, извършващи дейност по чл. 5 задължително извършват следните дейности:
В алинея 2 от същият член е разпоредено, че за всеки обект, поет за охрана, лицата, извършващи дейност по чл. 5, изготвят и съхраняват на обекта и план за неговата охрана, който включва:
Нека обобщим изискванията на ЗЧОД относно задължителната документация, намираща се на обекта под охрана, отразяваща разпореденото в чл.24, алинея 1 описание на дейностите, необходими за извършване при организиране на охраната на обект под охрана:
Длъжни сме да предупредим, че този записан в закона пакет документи не е достатъчен. Всъщност пълният пакет документи е следният:
3.Копие от лиценза за извършвания вид частна охранителна дейност;
На пръв поглед документите са много, но има случаи, в които при проверка се изискват всички документи от този подробен списък. От гледна точка спестяване на време и средства за допълнително явяване в проверяващата организация при получено предписание да се носят недостигащите документи, по- добре е те да са на обекта изначално, да се попълват и съхраняват правилно и в пълна комплектност. Разбира се, това е само съвет към вас. Всяко ръководство на ЧОД решава каква фирмена политика да провежда потези въпроси.
В този материал няма да поднасяме образци от документите, изброени в списъка, защото вече многократно сме ги публикували в по- ранни наши издания /основно в „Помощно пособие за извършване на частна охранителна дейност“/ и др.
Съгласно изискванията на ЗЧОД, в 14-дневен срок от подписването на договора за охрана или от фактическото поемане на обекта за охрана по чл. 5, ал. 1, т. 5 лицата, извършващи дейност по чл. 5, ал. 1, уведомяват писмено за това органа, издал лиценза или вписал удостоверяването по чл. 2, ал. 2, т. 2, и съответната областна дирекция на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия се извършва дейността. В същия срок компетентните органи се уведомяват писмено и за снемането на охраната. Образец на уведомителните писма също многократно сме публикували, но може да ги намерите основно в „Помощно пособие при извършване на частна охранителна дейност“, издадено от „АЛИАНС ЗА ПРОТИВОДЕЙСТВИЕ НА ТЕРОРИЗМА-АРХАНГЕЛ“.
Законът за частната охранителна дейност определя начините за осъществяване на ЧОД:
Охранителната дейност се осъществява с невъоръжена или с въоръжена охрана.
Невъоръжената охрана се извършва съгласно правилата за съответния вид ЧОД, като охранителните си функции служителите изпълняват без да носят огнестрелно оръжие. В този случай, от комплектите с документи ще отпаднат списъците на огнестрелното оръжие и списъците с ксерокопия на разрешителните за носене на огнестрелно оръжие на охранителите.
При въоръжената охрана, освен разпоредбите на ЗЧОД, се спазват и изискванията на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия и подзаконовите нормативни актове по прилагането му.
По- подробно внимание ще обърнем на осъществяване на охранителна дейност с въоръжена охрана. Материята по този въпрос е обемна и сложна. Ще се постараем да ви запознаем с основното и най- важното от нея.
На първо място трябва да се има предвид, че придобиването, съхраняването, употребата и носенето на огнестрелни оръжия и боеприпаси според законодателството са дейности, поставени под разрешителен режим. Със спецификата на тези въпроси се занимава ЗАКОН ЗА ОРЪЖИЯТА, БОЕПРИПАСИТЕ, ВЗРИВНИТЕ ВЕЩЕСТВА И ПИРОТЕХНИЧЕСКИТЕ ИЗДЕЛИЯ (ЗОБВВПИ). Този закон регламентира реда, по който юридическите лица (вкл. охранителните компании) могат да придобиват, съхраняват и употребяват огнестрелни оръжия и боеприпаси, в това число и за целите на въоръжената охрана при извършване от тях дейности.
Юридическите лица и търговците, които искат да осъществяват някоя от дейностите с оръжие, боеприпаси, взривни вещества и пиротехнически изделия определят писмено лицето, което ще осъществява дейността и на чието име се издава разрешението, както и негов заместник.
Използване на огнестрелно оръжие при охранителна дейност:
Съгласно изискванията на Закона за частната охранителна дейност, охранителната дейност се осъществява с невъоръжена или с въоръжена охрана.
Съгласно Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия, физическите и юридическите лица могат да придобиват, съхраняват, носят и употребяват огнестрелни оръжия и боеприпаси за охрана на собствеността, за самоотбрана, лов, спортни дейности, учебни стрелби, колекциониране и др. Когато физически и юридически лица, регистрирани като търговци по смисъла на Търговския закон, имат предмет на дейност охрана, техните служители, получили разрешение за носене и употреба, при осъществяване на охранителна дейност могат да носят само огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях за служебни цели. През останалото време огнестрелното оръжие и боеприпасите за него се съхраняват в обектите, посочени в разрешението за съхранение.
Юридическите лица и едноличните търговци при осъществяване на охранителна дейност с ползване на огнестрелно оръжие задължително застраховат служителите си със застраховка “Гражданска отговорност” за нанесени имуществени и неимуществени вреди.
Съгласно гореизложеното, при изготвяне и комплектоване на документацията при поемане на обект под въоръжена охрана трябва да се изпълни следния списък:
3.Копие от лиценза за извършвания вид частна охранителна дейност;
При съхраняване на огнестрелното оръжие на територията на обекта под охрана, трябва да се изпълнят разпоредбите на ЗОБВВПИ за съхраняване на служебното огнестрелно оръжие с всички произтичащи от това документи, помещения, отговорници и т.н. подробно процедурите сме описали в „Помощно пособие при извършване на частна охранителна дейност“.
АДМИНИСТРАТИВНИ ДОКУМЕНТИ
Под „административни документи“ се разбират всички тези документи, които са свързани с администриране на охранителната дейност на обекта под охрана. Това са:
* * *
Уважаеми колеги, ръководители на охранителна дейност,
На това завършваме настоящият материал. Документооборотът, намиращ се на обекта под охрана трябва да е съставен, попълнен и комплектован правилно и в съответният обем, гарантиращ нормална работа на вашите служители в обекта под охрана.
Многократно сме подчертавали, че изискваните от ЗЧОД, ЗОБВВПИ и останалите нормативни документи, касаещи работата на частните охранителни дружества не са просто прищявка на някого или измислени, за да създават излишни грижи на тези дружества. Всеки конкретен документ рамкира и детайлно описва определени действия, мерки и процедури, необходими за частната охранителна дейност.
Съветът ни е да оформяте документацията по максималните изисквания, да вписвате реални обстоятелства и факти, конкретно да обучавате и изисквате от охранителите, задействани по конкретните договори за охрана да изучават тези документи, за да могат при необходимост да са подготвени и професионално да изпълняват системата НОРД и своите служебни задължения.
Ясно е, че в такъв ограничен обем от информация, какъвто се съдържа в настоящият наръчник не може да се побере цялата необходима и полезна информация по темата. За това, ако проявявате по- задълбочен и професионален интерес, може да потърсите нашите издания, свързани с частната охранителна дейност, най- пространно от които е „Помощно пособие при извършване на частна охранителна дейност“, и особено последното издание от 2017 г.
Надяваме се, че сме ви боли полезни.
Пожелаваме ви успешна и плодотворна работа!
Екипът на АПТА
* * *