May 15, 2021
По предмета на взаимодействие на СИЧОД с МВР в Закона за частната охранителна дейност са вписани три члена- 67, 68 и 69.
В член 67 е разяснено създаването на Консултативен съвет за сътрудничество по въпросите на частната охранителна дейност. Той се състои от председател – заместник-директор на Главна дирекция “Национална полиция”, и членове – трима служители на дирекцията, определени със заповед на директора на Главна дирекция “Национална полиция”, и по един упълномощен представител на всяко от сдруженията на лица, извършващи частна охранителна дейност. Лица по чл. 2, ал. 2 и 3 от ЗЧОД, а именно:
– по реда на Търговския закон или по законодателството на друга държава – членка на Европейския съюз, на друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, които са получили лиценз по реда на този закон;
– в друга държава – членка на Европейския съюз, в друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или в Конфедерация Швейцария, които имат право да извършват такава дейност съгласно законодателството на държавата, в която са установени, и удостоверят, че отговарят на изискванията на този закон.
които не членуват в сдружения на лица, извършващи частна охранителна дейност, могат да подадат писмено заявление до председателя за участие в заседания на съвета без право на глас по ред, определен с вътрешните правила на Консултативния съвет.
Консултативният съвет за сътрудничество по въпросите на частната охранителна дейност:
Съветът се свиква на заседания най-малко веднъж на три месеца от неговия председател. Заседанията на съвета се считат за редовни, ако на тях присъстват повече от половината от членовете на съвета. Решенията се вземат с обикновено мнозинство от присъстващите членове. Председателят определя секретар, който отговаря за организирането на работата на съвета. Техническото и деловодното обслужване на работата на съвета се извършва от Главна дирекция “Национална полиция” – МВР.
СДРУЖЕНИЯ НА СИЧОД:
Съгласно разпоредбите на чл.68 от ЗЧОД, лицата, извършващи частна охранителна дейност, могат да създават сдружения, които:
– защитават интересите на членовете им и подпомагат дейността им;
– оказват съдействие на органите на МВР, на Държавна агенция “Национална сигурност” и на служба “Военна полиция” при министъра на отбраната;
– сезират контролните органи за констатирани нарушения на този закон;
– упълномощават свои представители за участие в съвета.
ИНФОРМИРАНОСТ НА СИЧОД:
ЗЧОД, в член 69 определя, че лицата, осъществяващи частна охранителна дейност, имат право на информация от органите на МВР за криминогенната обстановка в района, на чиято територия се намира охраняваният от тях обект. Информацията се предоставя по реда на Закона за Министерството на вътрешните работи и при спазване на Закона за защита на класифицираната информация.
В ТАЗИ ГЛАВА ОТ Закона за частната охранителна дейност- членове 70 и 71 са разписани характеристиката и съдържанието на изградения и поддържан в Министерството на вътрешните работи Единен автоматизиран централизиран регистър на лицензите за дейностите /ЕАЦРЛ/ по ЗЧОД.
В ЕАЦРЛ се въвеждат, обработват и съхраняват данни за:
– издадените лицензи, отказите за издаването им и отнетите лицензи;
– едноличния търговец или юридическото лице;
– физическото лице, регистрирано като едноличен търговец, за членовете на управителния орган на търговското дружество или на юридическото лице, за други лица, оправомощени да управляват и да представляват едноличния търговец или юридическото лице;
– средствата, използвани при осъществяване на охраната (превозни средства, оръжие и други);
– подадените декларации по чл. 46, ал. 1 от ЗЧОД;
– охраняваните обекти;
– имената, ЕГН, постоянен адрес, номера и датата на трудовия договор/заповедта за прекратяване на трудовото правоотношение на служителите от охранителния състав на едноличния търговец или юридическото лице;
– писмените уведомления за поети и снети от охрана обекти;
– писмените уведомления за сключени и прекратени трудови договори;
– наложените административни наказания по ЗЧОД;
– наложените принудителни административни мерки по ЗЧОД.
Информацията от ЕАЦРЛ се събира, обработва, съхранява и предоставя по реда на Закона за Министерството на вътрешните работи и може да се използва само за осъществяване на контрол по този закон и за предотвратяване, пресичане и разкриване на престъпления.
За издадените и отнетите лицензи за извършване на частна охранителна дейност, както и за отказите за издаването им се създава публичен регистър, който се обявява на интернет страницата на Главна дирекция “Национална полиция” – МВР, съгласно Закона за електронното управление.
КОНТРОЛ ВЪРХУ ДЕЙНОСТИТЕ ПО ЗЧОД:
Контролът върху дейностите по Закона за частната охранителна дейност се извършва от полицейски органи от Главна дирекция “Национална полиция” – МВР, и от областните дирекции на МВР, определени със заповед на съответния директор.
Контролните органи имат право:
Освен в предвидените от Закона за частната охранителна дейност случаи, контролните органи са длъжни да не разгласяват информацията, представляваща търговска тайна, на проверяваните от тях лица.
В Законът за частната охранителна дейност са разписани следните членове, хороктеризиращи възможните нарушения и съответните наказания за тяхното извършване: членове 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82 и 83.
С оглед конкретиката на тези членове, ще ги описваме строго съгласно начина по който ги е вписал законодателят.
Член 72. (1) Който извършва дейност по чл. 5, ал. 1 без лиценз или удостоверение, се наказва с глоба от 1000 до 10 000 лв., а на юридически лица и еднолични търговци се налага имуществена санкция в размер от 10 000 до 50 000 лв.
(2) Когато нарушението по ал. 1 е извършено повторно, глобата е в размер от 10 000 до 20 000 лв., а имуществената санкция – в размер от 50 000 до 100 000 лв.
Чл. 73. На едноличен търговец или на юридическо лице, който/което не изпълни задължението си по чл. 46, ал. 1, се налага имуществена санкция в размер 1000 лв.
Чл. 74. (1) На юридическо лице или едноличен търговец, което/който използва за осъществяване на охранителна дейност лице, с което не е сключило трудов договор или е сключило такъв в нарушение на разпоредбата на чл. 50, ал. 1 и 2, се налага имуществена санкция в размер 1000 лв. за всяко отделно нарушение.
(2) На юридическо лице или едноличен търговец, което/който е сключило/сключил трудов договор с лице от охранителния си състав, без да отговаря на изискванията на чл. 50, ал. 3 и 4, се налага имуществена санкция в размер 1000 лв. за всяко отделно нарушение.
Чл. 75. (1) Физическо лице, регистрирано като едноличен търговец, член на управителен орган на търговско дружество или на юридическо лице, или друго лице, оправомощено да го управлява и представлява, което е допуснало лице от охранителния състав да осъществява дейност без професионална квалификация или без успешно преминат курс, удостоверени съгласно чл. 50, ал. 5, т. 7, се наказва с глоба от 100 до 1000 лв. за всяко отделно нарушение.
(2) Физическо лице, регистрирано като едноличен търговец, член на управителен орган на търговско дружество или на юридическо лице, или друго лице, оправомощено да го управлява и представлява, което преди сключването на трудов договор с лице от охранителния състав на едноличния търговец или юридическото лице не изпълни задължението си по чл. 50, ал. 5, се наказва с глоба от 100 до 1000 лв. за всяко отделно нарушение.
Чл. 76. Физическо лице, регистрирано като едноличен търговец, член на управителен орган на търговско дружество или на юридическо лице, или друго лице, оправомощено да го управлява и представлява, което не изпълни задължение по чл. 51, ал. 1 – 3, чл. 52, ал. 3 – 5 и ал. 7 или по чл. 54, се наказва с глоба от 100 до 1000 лв. за всяко отделно нарушение.
Чл. 77. Физическо лице, регистрирано като едноличен търговец, член на управителен орган на търговско дружество или на юридическо лице, или друго лице, оправомощено да го управлява и представлява, което наруши забрана по чл. 53, се наказва с глоба от 1000 до 5000 лв. за всяко отделно нарушение.
Чл. 78. Ръководител или изпълнител, който не изпълни задължение по чл. 56, ал. 6 или 7, се наказва с глоба от 100 до 1000 лв. за всяко отделно нарушение.
Чл. 79. Който наруши забрана по чл. 64, се наказва с глоба от 500 до 2000 лв. за всяко отделно нарушение.
Чл. 80. Който не осигури достъп по чл. 71, ал. 2, т. 1 – 3 на контролните органи, се наказва с глоба от 100 до 1000 лв. за всяко отделно нарушение.
Чл. 81. За неизпълнение на задължителни предписания на контролните органи по този закон физическото лице се наказва с глоба от 100 до 1000 лв., а на юридически лица и еднолични търговци се налага имуществена санкция в размер от 200 до 2000 лв.
Чл. 82. За неизпълнение на друго задължение, произтичащо от този закон и подзаконовите нормативни актове, регламентиращи частната охранителна дейност, физическото лице се наказва с глоба, съответно на юридическо лице и едноличен търговец се налага имуществена санкция, в размер от 200 до 500 лв. за всяко отделно нарушение, ако не подлежи на по-тежко наказание.
Чл. 83. (1) Нарушенията се констатират с актове, съставени от контролните органи по този закон.
(2) Въз основа на съставените актове министърът на вътрешните работи или оправомощени от него длъжностни лица издават наказателни постановления.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.